Dnes, 22. dubna, lidé po celém světě již více než padesát společně oslavují Den Země, svátek věnovaný planetě Zemi. Jeho cílem je upozornit na dopady ničení životního prostředí a motivovat veřejnost k zapojení se do ochrany přírody. Liberecká zoo se k jeho oslavám přidá v sobotu 24. dubna. Pro veřejnost si připravila samoobslužný kvíz a virtuální výzvu 30 dní pro Zemi. Jejím cílem je motivovat veřejnost k udržitelnějšímu způsobu života a ukázat, že úplně každý může nějakou maličkostí přispět a pomoci naší planetě.
Zoo Liberec slaví Den Země již pravidelně formou naučně vědecké akce s bohatým doprovodným programem pro širokou veřejnost. Z důvodu aktuálních protiepidemických opatření se ale v letošním roce zahrada rozhodla pro změnu konceptu. Ve spolupráci se svým střediskem SEV Divizna a Libereckým krajem na sobotu 24. dubna vytvořila samoobslužný kvíz se sedmi různými zastaveními, která zájemci naleznou v blízkém okolí zoologické zahrady. Hlavním tématem oslavy Dne Země pořádané libereckou zoo bude ale speciální virtuální výzva s názvem Třicet dní pro Zemi, jejímž cílem je motivovat veřejnost k udržitelnějšímu způsobu života a ukázat, že úplně každý může nějakou maličkostí přispět a pomoci naší planetě.
Výzva obsahuje třicet různých inspirací a činností, ze kterých si účastníci mohou každý den vybrat nějaký úkol, jež pro ně bude novou osobní výzvou. Mezi nimi nechybí například nahrazení igelitových sáčků a tašek látkovými, omezení nákupu produktů s palmovým olejem, cesta do práce pěšky nebo na kole, nákup u lokálních farmářů nebo výroba hmyzího domečku. Zoo zároveň vyzývá účastníky, aby své úspěchy zaznamenali do závěrečného online dotazníku, jehož prostřednictvím se vyhodnotí, kolik lidí se do výzvy zapojilo a jaká pomoc planetě se během pouhého měsíce podařila uskutečnit. Motivací není žádná výhra, ale odměnou je dobrý pocit.
Výzvu Třicet dní pro Zemi i závěrečný dotazník zájemci naleznou na zbrusu nových webových stránkách Zoo Liberec, které byly spuštěny do provozu ve středu 21. dubna 2021 na stále stejné webové adrese. „Práce na novém webu trvala více než šest měsíců. Jeho současný vzhled více odpovídá naší používané grafice a především poskytuje aktuální a bohaté informace o všech oblastech naší činnosti – chovu ohrožených druhů zvířat, terénní ochraně přírody, vzdělávání i rekreaci veřejnosti. Větší prostor je také věnován historii zoo, ať už ve formě všech dostupných výročních zpráv nebo bohaté fotodokumentaci. Pevně věřím, že nový web ocení jak laická, tak odborná veřejnost a snadno a rychle na něm nalezne všechny požadované informace,“ dodává vedoucí marketingového oddělení Marta Dostálová.